E-handel

Svenskarna handlar allt mer på nätet

De senaste årens utveckling inom den svenska e-handeln har varit stark, och 2014 utgjorde inget undantag. Svenskarnas shopping på nätet ökade förra året med 16% till att omsätta närmare 43 miljarder, enligt e-barometern 2014. Och med tanke på att Sverige är ett av de länder i världen där flest personer använder sig av internet dagligen är det kanske inte så konstigt att e-handeln förväntas öka ytterligare under 2015.

E-handel som fenomen har egentligen funnits ända sen internet slog på 90-talet, och åren fram till IT-bubblan runt millennieskiftet brukar anses vara e-handels riktigt gyllene år. Sverige var förvisso inte det land där internet spred sig snabbast under 90-talet, utan länder som USA låg till en början långt före. I Sverige och Europa gynnades dock e-handeln av EU:s momsunion, som gjorde det lättare för svenskarna att handla saker på nätet även från andra EU-länder.

Amazon.com är en tidig framgångssaga

En av de framgångssagorna som brukar nämnas när man pratar om e-handeln är annars den amerikanska bokjätten Amazon.com, som med sin försäljning av framförallt läromedel och kurslitteratur slog igenom stort i mitten av 90-talet. Mellan 1995 och 1999 ökade Amazon sin omsättning från 1,6 miljoner dollar till 1,6 miljarder dollar.

Glädjen bland e-handelsföretagen blev dock kortvarig när it-bubblan sprack år 2000 och tvingade många företag i konkurs. IT-aktierna sjönk som en sten och det var svårt att hitta nya finansiärer som var villiga att satsa kapital – detta trots att e-handeln i sig fortsatte att öka i omsättning.

Anledningarna till e-handels framgångar

Efter kraschen återhämtade sig marknaden långsamt, och under de senaste 10 åren har kurvan pekat stadigt uppåt. 2005 omsatte e-handeln i Sverige knappt 5 miljarder, men under åren 2012-2013 ökade handeln med hela 70%, och idag ligger omsättningen som sagt på närmare 43 miljarder kronor. Och förklaringarna till ökningen är många. De flesta svenska hushåll har idag tillgång till en stabil internetuppkoppling, antingen mobilt eller via bredband, och ny teknik som smarta telefoner och surfplattor har förändrat människors internetvanor i grunden. Nya transaktionstjänster som Swish och Klarna har också gjort det lättare att handla nätet idag än för 10 år sedan. Ytterligare en förklaring är givetvis också att priserna oftast är lägre online än i fysiska butiker, vilket tillsammans med framväxten av rabattkoder har gjort att många som handlar online upplever att man får varorna till ett betydligt bättre pris än annars.

Fortfarande är det mest böcker, kläder och hemelektronik som vi svenskar är ute efter när vi klickar oss fram till nätbutikerna, men det senaste året har branscher som bygghandeln, sport- och fritid och barnartiklar ökat kraftigt. Och nästa års stor vinnare inom e-handeln tros faktiskt vara matkassen. Enligt Dagens Industri ökade försäljningen av färdiga middagslösningar och lösplock med totalt 41 procent under 2014. Och med tanke på att e-handeln av matvaror endast utgör 0,5 procent av den totala omsättningen kan man lätt säga att det finns tillväxtpotential inom livsmedelssektorn.

This entry was posted in Sverige.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *