Dubbdäck från Nokian

Tillåtet med dubbdäck när oktober nu nalkas

Från och med i morgon 1 oktober är det tillåtet att använda dubbdäck i Sverige. Lagligt krav på vinterdäck sker dock inte förrän 1 december.

Sverige går mot mörkare tider i och med att vintern kryper allt närmare. Ett klassiskt bestyr på hösten för svenska bilägare är att byta från sommar- till vinterdäck vilket alltså är ett krav enligt från och med den 1 december, om vinterväglag råder. Vinterdäck innebär så kallade friktionsdäck eller dubbdäck, med minst 3 mm mönsterdjup.

Ett vinterdäck skiljer sig från ett sommardäck framförallt på gummiblandningen i däcket. Vinterdäck syftar nämligen till att hålla sig mjuk och bibehålla greppet i lägre temperaturer. Det gör dem till annorlunda jämfört med sommardäcket.

Dubbdäck ett av två olika vinterdäck

Det finns alltså två olika typer av vinterdäck i Sverige, antingen de odubbade däcken som går under namnet friktionsdäck, som är möjliga att använda året runt. Däcken kan dock vara olämpliga att använda på sommaren på grund av dess sämre väghållning än sommardäck. När det gäller odubbade däck finns det antingen mjukare eller hårdare däck, som brukar kallas för nordiska alternativt centraleuropeiska däck i folkmun.

Vinterdäck krävs vid vinterväglag

Vinterdäck krävs enligt lag vid vinterväglag mellan 1 december och 31 mars.

Alternativet på vintern är dubbdäck och dessa är alltså tillåtna att använda från och med i morgon 1 oktober fram till och med 15 april. Dubbade vinterdäck är i många fall det säkraste alternativet på de vinterväglag som kan råda i Sverige, till exempel på isiga vägar, då dubbdäcket generellt sett presterar bättre på packad snö och is än ett dubbfritt däck.

Om du ska köra släp bakom en bil med dubbdäck krävs det att även släpet har dubbdäck, då släpet aldrig får ha sämre grepp än bilen.

Ständig diskussion om förbud mot dubbdäck

Dubbdäck är dock ständigt omdiskuterade, framförallt på grund av dess påverkan på miljön. Dubbdäck sprider luftburna partiklar när ruggar upp asfalt och skapar också spår i vägarna som ger sämre vägar året runt. Av den anledningen är dubbdäck helt förbjudna i många länder med ett klimat som skulle kunna kräva dubbdäck, som till exempel Tyskland och Polen. I till exempel Storbritannien finns inget förbud mot dubbdäck, men där finns heller inget behov.

I Sverige diskuteras emellanåt dubbdäckets vara eller icke vara och frågan förs på politisk nivå. Miljöpartiet är en av de främsta förespråkarna för ett allt mer begränsat användande av dubbdäck och i förlängningen ett förbud. Den tidigare alliansregeringen, med Moderaterna i spetsen, har dock varit emot ett nationellt förbud mot dubbdäck.

Förbud mot dubbdäck

Vägmärket som indikerar att förbud mot dubbdäck råder.

Dubbdäck är dock förbjudet på vissa gator i tre svenska städer:

  • Hornsgatan i Stockholm.
  • Friggagatan och Odinsgatan i Göteborg.
  • Delar av Kungsgatan och Vaksalagatan i Uppsala.

För den som vill använda dubbdäck när snön och halkan börjar komma så är det alltså från och med i morgon fritt fram att köra med dessa i Sverige igen. Och kom ihåg att byta till vinterdäck, oavsett om du kör dubbfritt, senast 1 december då lagen kräver att du har vinterdäck fram till 31 mars. Om du inte byter däck själv gäller det att inte vara ute i sista minuten, då däckfirmor har fullt upp med byten under oktober och november.

This entry was posted in Sverige.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *